Inter Cars d.o.o. je od 2005. hrvatska podružnica jednog od najvećih europskih distributera rezervnih dijelova, guma, akumulatora i ostale opreme za osobna i teretna vozila te motocikle. U svojoj ponudi također imamo alate i opremu za servisne radionice te dijelove za motocikle. Matična je tvrtka počela s radom 1990. godine u Poljskoj.
Datum objave: 2022-07-22
Upravljanje i ovjes: Kugla ovjesa– element sigurnosti i udobnosti
Sigurna i ugodna vožnja ovise o tome koliko je pažljivo dizajniran sustav upravljanja i ovjesa. Složeno stanje vožnje zahtijeva složena rješenja i dizajn. Ključna komponenta - element u cijelom sustavu upravljanja i ovjesa je kugla ovjesa. Sigurna i ugodna vožnja ovise o tome koliko je pažljivo dizajniran sustav upravljanja i ovjesa. Složeno stanje vožnje zahtijeva složena rješenja i dizajn. Ključna komponenta - element u cijelom sustavu upravljanja i ovjesa je kugla ovjesa.
Vrste kugla ovjesa
Kugla ovjesa sastoji se od kućišta, kuglične igle, ležajeva, poklopca i Belleville podloške ili opruge. Belleville podloška je stožasta opruga dizajnirana za opterećenje u aksijalnom smjeru. Danas, za osobna vozila, tendencija je zamijeniti Belleville podlošku i oprugu s dizajnom čahure. Vrsta materijala (čelik, polimer ili hibrid) ili dizajn poput-bloka ili dva dijela za ljuske, ovisi o primjeni: krajnik spone, opterećena kugla ovjesa ili kompenzator oscilacija.
Kuglična igla izrađena je od čelika visoke čvrstoće, hladno kovanog, koji omogućava dobru raspodjelu vlakana koja povećavaju otpornost na istrošenost u fleksiji. Površina je temperirana da povećava otpornost protiv habanja. Zaštitna guma ima svrhu zaštititi sferu upada vode i prljavštine i držati mast unutar sklopa. Guma koju koristimo vrlo je izdržljiva i otporna na istrošenost, ozon, gorivo, ulje, vodu ili komadiće kamenja. Slaba zaštitna guma dovodi do skorašnjeg i brzog uništavanja kugle ovjesa.
Mast koju koristimo iznutra je Kluber, iz vlastite proizvodnje. Ima izuzetno dobra svojstva podmazivanja, dobru sposobnost prianjanja i opterećenja, što znači da pod ekstremnim opterećenjima mast neće ostaviti površinu u kontaktu bez zaštitnog sloja.
1) Glavna kugla ovjesa: Glavna kugla ovjesa dizajnirana je kao potpora težini vozila i pomoćnoj kugli ovjesa koja usmjerava osilirajuće rame ili sklop podupirača.
Donje oscilirajuće rame koje je spojeno na oprugu koristi glavnu kuglu ovjesa za spajanje zgloba upravljača na spoj pomoćne kugle ovjesa nadlaktice u ovjesu kratke duge ruke (SLA). Kugla ovjesa također omogućuje upravljačkoj vezi okretanje zgloba upravljača.
2) Pomoćna kugla ovjesa: Podupirač ovjesa koristi pomoćnu kuglu ovjesa za povezivanje donjeg upravljačkog kraka, zgloba upravljača i amortizera. Gornji sklop nosača obično sadrži potisni ležaj koji podržava težinu vozila i omogućuje upravljačkoj poluzi da okreće podupirač i zglob upravljača.
Kugla je pričvršćena na oscilirajuće rame pritiskom ili zakivanjem zgloba uoscilirajuće rame. Ako je kugla utisnuta u oscilirajuće rame, bit će potreban poseban alat za uklanjanje stare kugle i postavljanje nove. Nepravilni spojevi teško će se ukloniti zbog korozije između oscilirajućeg ramena i zgloba. To je osobito istinito kada je kućište čelične kugle ovjesa utisnuto u aluminijsko oscilirajuće rame. Kada je kugla učvršćena na upravljačku ruku, zakovice se izbuše ili režu pneumatskim čekićem. Novi spoj se zamjenjuje pomoću vijaka i sigurnosnih matica.
Raspodjela opterećenja tereta?
Kugle ovjesa mogu se podijeliti na kategorije nosivih i nenosivih. Nosive kugle ovjesa dizajnirane su da izdrže težinu vozila, dok istovremeno predstavljaju točku zgloba za sustav upravljanja. Većina nosivih kugla ovjesa dizajnirana je da poništi učinke normalnog trošenja centriranjem u vlastitim ležištima.
S druge strane, nenosive kugle ovjesa dizajnirane su za održavanje preciznih dimenzijskih tolerancija u sustavu upravljanja ili ovjesa. Istrošenost nenosive kugle ovjesa uzrokovat će primjetnu promjenu u nagibu, kotaču ili simetričnom kutu prednjeg ovjesa. Posljedično, nenosivi spojevi su predopterećeni kako bi se kompenziralo trošenje. Neopterećene kugle ovjesa oscilirajućeg ramena, na primjer, treba ispitati na predopterećenje kada se sustav ovjesa rastavlja.
Trošenje kugle ovjesa
Neke kugle ovjesa koje imaju podmazivač koriste ga kao indikator istrošenosti. Ako se pištolj za podmazivanje ne spoji s priključkom, spoj je potrebno zamijeniti.
Kako se kugla troši, Belleville podloška ili opruga održava napetost na ležajevima kako bi zadržala nulti aksijalni zazor dok se kontrolne poluge pomiču — Belleville podloška ili opruga neće kompenzirati bočno trošenje. Bočno trošenje uzrokuje pomicanje kugličnog klina unutar ležaja, što može utjecati na nagib i trošenje gume.
Izvršavanje provjere
Otkrivanje i mjerenje istrošenosti kugle ovjesa ključno je za osiguranje sigurnosti vozila. Kada kugla otkaže, vozač gubi kontrolu nad vozilom. To može dovesti do oštećenja ne samo ovjesa, već i poluosovina, kočnica, pa čak i karoserije.
Glavna kugla ovjesa: Za provjeru opterećene kugle ovjesa, postavite dizalicu ili postolje dizalice ispod donjeg oscilirajućeg ramena kako biste podnijeli težinu vozila. Pričvrstite brojčanik na donji upravljački krak i postavite brojčanik u okomiti položaj za mjerenje aksijalnog odstupanja na zglobu upravljača. U slučaju AWD prednjeg opružnog podupirača ili neovisnog RWD-a, možda će biti potrebno montirati brojčanik na CV zglob. Pomicanjem zgloba upravljača možete provjeriti bočno odstupanje. Za SLA (kratki dugi krak) ovjes koji ima spiralnu oprugu preko gornjeg ramena, gornji zglob je opterećen. Za provjeru zgloba, poduprite gornje oscilirajuće rame da rasteretite zglob. Ako kugla ovjesa ima ugrađen indikator istrošenosti, hod zgloba treba provjeriti dok je vozilo na kotačima.
Pomoćna kugla ovjesa: Za provjeru preteće kugle ovjesa, Belleville podloška ili opruga se opterećuju ili komprimiraju kako bi se provjerio aksijalni krajnji zazor.
Za ovjes tipa opruge, postavite dizalicu ispod postolja kako biste omogućili da se opruga potpuno izvuče. Pričvrstite stezaljku indikatora brojčanika na donju kontrolnu polugu i postavite brojčanik u okomiti položaj za mjerenje aksijalnog odstupanja na zglobu upravljača. Postavite dizalicu ispod kuglastog zgloba i opteretite zglob podizanjem dizalice. Okrenite upravljač i promatrajte kuglasti zglob kako biste provjerili bočno odstupanje.
Za SLA ovjes, gornje oscilirajuće rame može se blokirati i spoj se može pritisnuti. Pričvrstite indikator na zglob upravljača i postavite ga u okomit ili - paralelan položaj za mjerenje aksijalnog odstupanja na donjem oscilirajućem ramenu. Pomicanjem zgloba upravljača možete provjeriti bočno odstupanje.
Kugle ovjesa krajnika spone: Kugle ovjesa krajnika spone tolerantnije su na trošenje. Pod uvjetom da je potpora u mogućnosti za okretanje upravljača vozila u parkiranom položaju, metoda testiranja u suhom parkiranju pokazat će prekomjerno trošenje u većini krajeva spona. Kada tehničar radi sam, kraj spone može se stisnuti parom kliješta za vodenu pumpu dok tehničar traži promjenu kuta nožnog prsta.
U pravilu, krajnici spona ne bi trebali imati vidljivu zračnost kada se upravljač ljulja naprijed-natrag.
Opaske
Kod pregleda i zamjene istrošenih dijelova obavezno je koristiti ispravan alat. Upotreba željezne poluge ili poluge za provjeru istrošenosti kugle ovjesa može oštetiti dijelove. Također, zabodite veliku polugu između kontrolne ruke i zgloba i valjenje svom snagom nije način za provjeru istrošenosti. Zadignite dovoljno jako i čak i nova kugla može pokazati prekomjernu istrošenost.
Ako je jedna kugla ovjesa istrošena ili labava, najbolji savjet je zamijeniti zglobove na obje strane ovjesa (jer oba imaju istu kilometražu). Isto vrijedi i za istrošene krajnike spona. Općenito, za sve elemente na šasiji koji dolaze u paru mora se primijeniti isto pravilo – zamijenite oba, čak i ako drugi izgledaju dobro.