Datum objave: 2022-07-25

Remenica radilice: Zašto se kvare, što provjeravati

Ako gledamo koji element na motoru ima glavnu ulogu i veću važnost od drugog, sigurno bi to bila remenica radilice. Više o njenim komponentama, radu i kvarovima provjerite u nastavku.

Tijekom rada motora, jedan cilindar se aktivira i lagano ubrzava radilicu na kratko vrijeme. Zatim se istovremeno usporava, dok sljedeći cilindar komprimira smjesu zraka i goriva za sljedeće izgaranje u redoslijedu paljenja.

Neprestano ubrzavanje i usporavanje radilice proizvodi torzijske vibracije ili silu uvijanja i pretvara radilicu u harmonijski oscilator. Dok ta sila opterećuje radilice i povezane komponente, potrebno ih je prigušiti. Ako stres postane dovoljno velik, radilica ili spojene komponente bit će oštećene ili slomljene.

Jedno rješenje za minimiziranje vibracija u nekim motorima moglo bi biti dodavanje mase sklopu radilice, s druge strane ovaj pristup povećava rotirajuću masu radilice i ukupnu težinu vozila, što nije poželjno. Drugi način, najčešći dizajn, je remenica radilice s harmoničnim prigušivačem/balanserom.

U osnovi, harmonijski prigušivač sastoji se od dvije komponente: inercijske mase i elementa koji rasipa energiju. Inercijska masa sastoji se od vanjskog prstena koji bi mogao imati utore za remenje i unutarnje glavčine koja se povezuje s radilicom. Vanjski prsten sadrži masu za ublažavanje vibracijskih sila. Harmonijski prigušivač apsorbira sve vibracije i nepravilan rad nastao unutar motora te djeluje poput boksačke vreće za radilicu.

Postoje dvije različite vrste harmonijskog prigušivača ili torzijskog prigušivača vibracija (TVD).

Jedan je "jednostavan" standardni TVD, element za raspršivanje između metalnih komponenti, koji se sastoji od gumenih ili elastomernih spojeva. Ovaj prsten od gume osigurava relativno kretanje dvaju metalnih dijelova, tako da mogu izaći iz faze čak 1º do 2º kako bi apsorbirali vibracije u radilici.

Drugi je "složeni" razdvojeni torzijski prigušivač vibracija (TVDC). Sastoji se od dva elementa, harmonijskog prigušivača i izolatora vibracija. Harmonijski balanser je poput standardnog TVD-a bez utora za remen i apsorbira vibracije u radilici. Drugi element je izolator vibracija i on apsorbira, izolira, vibracije koje se stvaraju u pomoćnom remenskom pogonu.

Kada se element koji rasipa energiju savija, on mijenja gibanje u toplinu.

Na prvi pogled, harmonijski prigušivač može se činiti jednostavnim, ali podešavanje jedinice na motor u određenom rasponu okretaja u minuti vrlo je komplicirano.

Najsloženiji i najučinkovitiji TVDC je Visco prigušivač. U dijelu koji je harmonijski prigušivač, umjesto gumenog elementa nalazi se visoko viskozno silikonsko ulje. Prsten mase inercije slobodno pluta uronjen u silikonsko ulje unutar komore. Ovdje se koristi fenomen viskoznog prigušenja.

Prvi znakovi da je harmonijski prigušivač otkazao ili je blizu kvara

Vibracije motora

Ako osjetite neobične vibracije motora i nema kodova zatajenja paljenja, provjerite je li prigušivač oštećen ili je neusklađen.

Nepravilan prazni hod

Prigušivač je dizajniran za rad na širokom rasponu brzina motora. Neki prigušivači najviše rade tijekom praznog hoda. Ako je prigušivač otkazao, prazni hod može varirati dok se prigušujuća masa kreće.

Neispravne oznake vremena

Ako gumeni prsten postane slab ili se vanjski prsten odvoji od unutarnjeg prstena, oznake vremena će se pomaknuti. To se može vidjeti kada se uspoređuju oznake vremena u sklopu ventila. Ako remenica nema oznaku vremena, može se nacrtati na glavčini i vanjskom prstenu. Neusklađenost tih oznaka lako je provjeriti pomoću stroboskopa.

Istrošeni rubovi remena

Vanjski prsten može se pomicati aksijalno toliko da utori više nisu poravnati s ostalim komponentama remenice. Utori remenice mogu imati neravnomjerno trošenje ili poliranje.

Oštećenje prijenosa

Ako prigušivač više ne može apsorbirati vibracije radilice, destruktivne sile će početi oštećivati prijenos. Vibracije mogu oštetiti ulaznu osovinu, ležajeve, planetarne zupčanike i još mnogo toga. Na nekim vozilima s velikim motorima za pomicanje i ručnim mjenjačima mogu se oštetiti čak i zupčanici u diferencijalu.

Kvar alternatora ili pumpe servoupravljača

Iako prigušivač torzijskih vibracija (TVD) može savijati samo 1° ili 2°, to zahtijeva puno naprezanja pričvršćenih komponenti. Zatezač remena ili remenica alternatora može podnijeti samo toliko vibracija prije nego što se ležajevi unutra oštete. Odvojeni torzijski prigušivač vibracija (TVDC) mogao bi se savijati do 10° i apsorbirati veliku protusilu stvorenu pomoćnom opremom na motoru.

Produljenje utora prigušivača

Ako utor pokazuje bilo kakav znak oštećenja ili paljenja, prigušivač radilice je oštećen.

Škripanje kojem se ne može ući u trag

Oštećeni prigušivač može škripati kada se okreće i neće se zaustaviti bez obzira na to koliko se napetosti na remenu nanosi. Također drugi elementi na sustavu serpentinskog pojasa mogli bi proizvesti isti efekt škripanja.

Prekomjerno kretanje zatezača remena ili "pljuskanje remena"

Ako prigušivač više ne radi, impulsi snage i vibracije će se prenijeti na zatezač. To se može smatrati lepršavim u ruci zatezača. Isti učinak pojavljuje se i kada istrošena remenica na alternatoru ne radi.

Vrh radilice se odlomio ili je radilica pukla

Evo scenarija: motor posjeduje katastrofalnu radilicu, ležaj ili krajnik spone. Ugrađen je novi motor i stari harmonijski prigušivač. Uskoro novi motor otkazuje. To je znak da je stari prigušivač podbacio. Uvijek pregledajte stari prigušivač prije nego što ga ponovno montirate.

Zašto se harmonijski prigušivači kvare

Problemi s motorom

Moguće je da prigušivač ošteti motor koji zataji jer su se sile na radilici promijenile. No, problem bi mogao biti u tome što je mehanizam poput lošeg ponašanja ravnotežne osovine ili predmeta na rotirajućem sklopu propao.

Toplina

Elastomerne komponente prigušivača pretvaraju vibracije u toplinu. Tijekom tog procesa temperatura unutar elastomera počinje rasti i proces vulkanizacije ponovno počinje. Prekomjerne vibracije mogu biti posljedica neuspjele injekcije. Ako se toplina ne može raspršiti, guma će s vremenom propasti. Zbog toga ćete vidjeti otvore u oblogi kotača ili ispod podvozja.

Curenje ulja

Prirodni neprijatelj harmonijskog prigušivača su nafta i druge tekućine. Element koji se raspršuje na remenici radilice izrađen je od NR (prirodna guma) ili od EPDM-a. Brtva radilice koja curi može premazati gumene ili elastomerne dijelove prigušivača i uzrokovati njegovo propadanje. Također, predmeti poput poklopaca ventila koji propuštaju, pumpi za servo upravljač i A/C kompresorskog ulja mogu uzrokovati napuhavanje, skupljanje ili pucanje gume. Tekućine također mogu uzrokovati slabljenje veze između metala i gume.

Pucanje

Vanjski ili unutarnji prstenovi inercijske mase mogu puknuti i uzrokovati odvajanje prstena od sklopa prigušivača. To je rijetkost, ali još uvijek mogućnost na nekim vozilima. Kada se to dogodi, mnoge okolne komponente mogu se ozbiljno oštetiti, poput hladnjaka.

Propadanje gume

Materijali unutar prigušivača s vremenom će se polako razgraditi zbog ozona, savijanja i topline. Na većini vozila prigušivač će trajati koliko i vozilo. Guma prigušivača ne smije imati pukotine, izbočine ili skupljanja.

Greške pri uklanjanju

Uvijek upotrijebite ispravan postupak i alate za izvlačenje prigušivača iz vozila. Da bi se zamijenio razvodni remen na većini vozila, prigušivač se mora ukloniti. Najvažnije je zapamtiti da nikada ne vršite pritisak na vanjski prsten ili ga pokušate udariti čekićem.

Pogreške pri montaži

Prigušivač nikada ne smije biti udaren čekićem. To bi moglo oštetiti unutarnje komponente. Uvijek koristite ispravne alate za ugradnju prigušivača. Nekorištenje ispravnih alata može oštetiti prigušivač i radilice. Najčešća instalacijska pogreška je korištenje središnjeg vijka za pritiskanje prigušivača na nos radilice. Velike su šanse da ćete skinuti navoj zbog sile potrebne za sjedanje pojedinih jedinica.

Problemi s prijenosom

Masa zamašnjaka, savitljive ploče ili pretvarača zakretnog momenta nalazi se s druge strane stražnjeg glavnog ležaja. Ako ti dijelovi nisu u specifikaciji, mogu uzrokovati neravnotežu u radilici za koju prigušivač možda neće moći nadoknaditi štetu. Pitajte vlasnika jesu li nedavno izvedeni neki prijenosni radovi - velika je vjerojatnost da su korišteni pogrešni dijelovi ili su nepravilno montirani.

Pogrešan remen

Preuzak remen može uzrokovati, ne samo poremećaj rada pogonskim predmetima s remenom, već i na harmonijskom prigušivaču zbog dodatne napetosti. Dodatna napetost može primijeniti, ne samo dodatno opterećenje, već i dodatnu toplinsku energiju na remenicu radilice i može pokrenuti zagrijavanje elastomera do taljenja.

Povezani članci

LuK suhe dvostruke spojke za I i II generaciju 0AM i 0CW mjenjača vozila VW grupe

LuK suhe dvostruke spojke za I i II generaciju 0AM i 0CW mjenjača vozila VW grupe

Upute za montažu KYB: Ford C-MAX - prednja strana

Upute za montažu KYB: Ford C-MAX - prednja strana

Upravljanje i ovjes: Kugla ovjesa– element sigurnosti i udobnosti

Upravljanje i ovjes: Kugla ovjesa– element sigurnosti i udobnosti

Sustav klimatske udobnosti u novim energetskim vozilima

Sustav klimatske udobnosti u novim energetskim vozilima