Datum objave: 2022-07-04

Sustav klimatske udobnosti u novim energetskim vozilima

Hibridni i električni automobili razlikuju se od konvencionalnih automobila i zahtijevaju posebne postupke rukovanja i sigurnosti za održavanje i popravak. Za mnoge se njihov toplinski sustav oslanja na otopinu toplinske pumpe, koja je također napredni sustav u usporedbi sa standardnom A/C petljom. Evo što trebate znati kada radite na sustavima kontrole klime hibridnih i električnih vozila u vašem servisu.

Upoznajte sustav toplinske pumpe

Za razliku od A/C konvencionalnog vozila, sustav na bazi toplinske pumpe sposoban je i za grijanje i za hlađenje. Također upravlja temperaturom elektromotora vozila, baterije i elektroenergetike vozila. Sustav funkcionira kao sustav upravljanja toplinom vozila i pomaže automobilu da sačuva vijek trajanja baterije i proširi svoj ukupni domet.

Toplinska pumpa je vrlo energetski učinkovito toplinsko rješenje. Osigurava optimalne performanse grijanja i hlađenja i nije toliko intenzivna na bateriji vozila jer je potrebno manje PTC grijača kako bi se postigla ista razina udobnosti. 

Toplinska pumpa u NEV vozilima razlikuje se od konvencionalne A/C petlje i ima sve više i više različitih dijelova. Mnogi dijelovi koji bi bili mehanički u konvencionalnim motorima potpuno su električni u NEV-ovima. Na primjer, primjenjuje se visokonaponski, potpuno električni A/C kompresor kako bi sustav ostao potpuno funkcionalan, čak i kada vozilo ne radi. Nadalje, nekoliko elektroničkih ventila upravlja tokovima unutar petlje u različitim smjerovima. Ostali dijelovi uključuju više izmjenjivača topline kao što su kondenzator topline u kabini ili takozvani hladnjak, izmjenjivač topline hladnjaka vode. Ove dodatne komponente dodaju razinu složenosti održavanju sustava. 

Servisiranje toplinske pumpe u akumulatorskim el. vozilima

Nekoliko servisnih postupaka za NEV vozila slično je konvencionalnim vozilima, ali imajte na umu da hibridni i električni klima sustavi rade kao sustavi upravljanja toplinom. To znači da mora biti potpuno funkcionalan u svim godišnjim dobima, ne samo za udobnost, već i za pravilnu funkciju drugih sustava. Mnoga vozila s novom energijom neće se pokrenuti ako je klima uređaj neispravan zbog opasnosti od oštećenja baterije i komponenti električnog pogona. Dakle, redovito održavanje sustava postaje još presudnije nego prije.

Nadalje, važno je zapamtiti da su mnogi dijelovi u NEV A /C sustavu visokonaponski i zahtijevaju posebne sigurnosne postupke. Pogledajte sigurnosne smjernice proizvođača i saznajte više o sigurnom rukovanju putem namjenskih uputa.

Uobičajeni problemi

Kao što možete imati kvarove u konvencionalnim sustavima klimatske udobnosti, kvarovi se mogu pojaviti i u toplinskim crpkama NEV vozila. Najčešći kvarovi s kojima ćete se vjerojatno susresti uključuju curenje, nepravilno podmazivanje kompresora, kontaminaciju unutarnje petlje i izgaranje kompresora. Niže performanse sustava ili potpuni kvar sustava posljedice su brzog rješavanja tih problema.

Postoje hibridni modeli vozila u kojima sustav hlađenja motora radi zajedno s petljom A/C. Potencijalni kvarovi oba sustava mogu utjecati na ukupne performanse grijanja ili hlađenja, a time i na performanse baterije. Dobro održavanje ovih sustava sada je ključno za dugovječnost automobila.

Ugodna temperatura kabine je još jedan aspekt. Loša kontrola klime često je prvi simptom problema sa sustavom.

Početna provjera

Pokrenite pregled bilo kojeg sustava toplinskih crpki u NEV vozilu kao i bilo koji drugi konvencionalni klima uređaj. Prvo provjerite radi li sustav prema postavljenim parametrima. Trebali biste provjeriti vodič proizvođača o broju funkcija grijanja/hlađenja te uključiti ih i testirati jednog po jednog. Imajte na umu da vanjska temperatura može utjecati na to kako rashladno sredstvo teče kroz sustav. Kao rezultat toga, ventili koji upravljaju protokom u petlji otvorit će se ili zatvoriti u odnosu na temperaturu okoline ako sustav ispravno radi. Ako ne radi ispravno, postoji rizik da bi se komponente mogle pokvariti.

U početnom pregledu uključite korake usluge koje standardno poznajete za konvencionalni klima uređaj. Osim provjere performansi sustava, to uključuje:

  • Vizualna kontrola petlje,
  • Kontrola temperature komponenti petlje,
  • Provjera statičkih i radnih pritisaka sustava,
  • Kontrola nepropusnosti petlje,
  • Ispitivanje OBD-a i električnog sustava,


Sustav toplinske pumpe mnogo je napredniji od obične A/C petlje. Provjerite jeste li saznali njegov izgled, položaj ključnih komponenti i funkcije prije servisa.


Provjera performansi sustava pripada osnovama za otklanjanje poteškoća. Odvojite vrijeme da temeljito pregledate izlaz svakog od načina grijanja i hlađenja.



Još uvijek postoje parametri rashladnog sredstva koji vam mogu puno reći o stanju sustava. Temperatura komponenti petlje i dijagnostika tlaka nikada ne izlaze iz mode.


Zaronite dublje u popravak NEV toplinskog sustava

Često ne postoje posebni postupci koje treba slijediti od proizvođača koji se odnose na održavanje ili servis sustava toplinske crpke. Sastavili smo neke opće najbolje prakse za početak.

Postoji nekoliko stvari koje Nissens smatra ključnim za istraživanje, a to su zbog složenosti dizajna sustava. Oni se mogu univerzalno primjenjivati na NEV vozila i sustave toplinskih crpki.


Budite spremni

OE dokumentacija vozila ključ je za redovitu radionicu na aftermarketu za servisiranje tih automobila. Preporučujemo da naučite određeni sustav, radite i dobijete što više informacija prije nego što započnete s radom.

Informacije o izgledu sustava, tehničke bilješke, biltene i informacije o servisnom postupku olakšat će postupak i omogućiti vam ispravan obavljanje dijagnostičkih radova.


Posebne procedure

Zapamtite, sigurnost je ključ u radu s visokonaponskim sustavima. Međutim, sustav biste trebali isključiti samo ako se spremate otvoriti HV sustav zamjenom A/C kompresora, npr. Ne morate isključiti sustav za dijagnostički test temperature ili tlaka.

Slijedite posebne postupke i koristite zaštitnu opremu i alate. Samo certificirani tehničari mogu obavljati servisne radove i trebali biste se upoznati sa sigurnosnim protokolima prije nego što započnete. Odvojite vrijeme da naučite raspored kruga električnog sustava u automobilu koji ćete servisirati.


Sigurnost

Temeljito proučite i poštujte sigurnosne postupke za vozilo. To će vam pomoći da izbjegnete strujni udar, osobne ozljede i teška oštećenja sustava.

Onemogućavanje visokonaponskog sustava razlikuje se po marki i modelu, stoga prije izvođenja postupka isključivanja osigurajte i proučite potrebnu dokumentaciju proizvođača.

Postupci evakuacije i punjenja sustava mogu zahtijevati posebno zapovjedništvo OBD-a za otpuštanje izravnih ventila protoka. U suprotnom, postupci evakuacije ili naplate možda neće biti mogući. Imajte na umu da petlja dizajna toplinske pumpe može imati nekoliko ventila za kontrolu unutarnjih tokova, a često je značajnog većeg volumena rashladnog sredstva.


Koji su mi alati potrebni?

Ovisno o sustavu toplinske pumpe, možete koristiti razne nove alate. Da biste to utvrdili, pobliže pogledajte rashladno sredstvo. Neće vam trebati novi alati ako toplinska pumpa koristi R1234yf. Ako ste već certificirani tehničar, u svojoj radionici imate alate za zamjenu ili servisiranje komponenti.

  • Digitalni termometar, bežične stezaljke ili mjerači: Budući da ćete morati odrediti puno točnih parametara, preporučujemo da dobijete točan termometar ili mjerače, a bežični uređaji olakšat će vam proces
  • Visokonaponski alati i zaštitni zupčanik: koristite samo odobrenu opremu i izolirane alate certificirane za 1000 V. Imajte na umu da morate biti obučeni i ovlašteni za rad na instalacijama HV-a. Nikada ne radite sami na visokonaponskim sustavima.
  • Ako je sustav napunjen S R744 (CO2), uložite u odobrene alate za uporabu s rashladnim sredstvom. Stanica za oporabu i punjenje, konektor, crijeva i manometri moraju biti namijenjeni R744 (CO2). Njihova je funkcija ista kao i za R1234yf, ali viši radni tlak R744 (CO2) mogao bi biti čak deset puta veći; stoga alati moraju biti u stanju izdržati visoki tlak. Osim toga, mazivo sustava mora biti specifično za R744 (CO2), a moglo bi biti POE ili PAG. Pogledajte specifikacije kompresora kako biste provjerili radite li s ispravnim uljem.


Pritisci

Visokotlačne toplinske pumpe R744/CO2 pogonjene co2 sve će se više vidjeti u vozilima na baterije. Servisiranje tih sustava zahtijeva, između ostalog, namjensku benzinsku postaju i alate mnogo robusnijeg dizajna. 


Određene komponente za provjeru

Nissens preporučuje da sve inspekcije pokrivaju ove specifične komponente:

IHX

Ovaj uređaj podiže temperaturu ulaza kompresora. Termometar možete koristiti za provjeru temperaturne razlike između ulaza i izlaza kontrolne jedinice. Onda znate da podiže temperaturu pomoću plinovitog rashladnog sredstva koje dolazi s više strane klima uređaja.

Solenoidni ventili

Ventili se mogu provjeriti pomoću alata za skeniranje OBD-a. Ali to vam ne mora nužno reći je li ventil malo otvoren. Da biste bili na sigurnoj strani, izmjerite ventil termometrom sa svake strane. Ako je ventil potpuno zatvoren, doći će do značajne temperaturne razlike. Ako ne, temperatura bi trebala biti ista sa svake strane. Ako cijev na izlazu počinje biti hladna, znate da je ventil malo otvoren jer se rashladno sredstvo počinje širiti. Trenutno mjerenje ventila pomoću multimetra može biti korisno za utvrđivanje prima li ventil odgovarajući signal za zatvaranje ili otvaranje. Za izvođenje takve dijagnoze moraju se dobiti OE podaci koji se odnose na podatke o radnom naponu.



U sustavima toplinskih crpki postoji mnogo solenoidnih ventila. Pregledajte ih u smislu ulaznih signala i struja koje upravljaju njihovim radom. Ako je potrebno, isperite ili zamijenite.


Temperaturni senzori

Oni su istog tipa kao u običnom A/C sustavu, ali više njih kontrolira naprednu funkcionalnost tokova u petlji dizajna toplinske pumpe s više ventila i obrnutih tokova. Možete ih testirati pomoću alata za skeniranje ili jednostavno upotrijebiti izvor topline da biste aktivirali senzor kako biste vidjeli reagira li.


Senzori tlaka

Bez alata za skeniranje, možda će ih biti teško provjeriti. Budući da postoji samo jedan niski i visoki servisni priključak, nećete dobiti točno očitanje na određenim senzorima.


Kondenzator

Morate redovito provjeravati ovaj dio na prljavštinu, propadanje i sva oštećenja površine koja razmjenjuje toplinu. Zapamtite, ako nema prijenosa topline kroz kondenzator, rashladno sredstvo se neće pretvoriti u tekućinu, pa stoga neće doći do hlađenja ili grijanja. Osim kodova pogrešaka koje je registrirala upravljačka jedinica sustava, nepravilni radni parametri uzrokovani funkcijom oštećenog kondenzatora mogu dovesti do ozbiljnih oštećenja AC kompresora.

Stanje glavnog kondenzatora jedna je od glavnih točaka kontrole.


Kondenzator topline/Unutarnji kondenzator

Ovaj izmjenjivač topline podržava funkciju kondenzatora u sustavu toplinske pumpe i uklanja ili upija toplinu. Nalazi se u blizini isparivača i stoga je dobro zaštićen nadzornom pločom. Ali pazite da nešto ne sprječava protok zraka i da zakrilci zraka pravilno kontroliraju funkciju protoka zraka.

Toplinski kondenzator manje je izložen prljavštini i propadanju jer dobro sjedi pakiran u HVAC kutiju. Pazite da u jedinici nema ograničenja protoka zraka.


Električni izmjenični kompresor

U sustavima toplinskih crpki automobila na baterije ili hibridnog automobila to je visokonaponski električni kompresor. Kao i u bilo kojem drugom AC sustavu, on je srce sustava, a njegov životni vijek ključan je za cijeli rad sustava. Bitno je napomenuti da su ovi kompresori vrlo robusne jedinice na električni motorni pogon temeljene na tehnologiji pomicanja. Većina ima specifične zahtjeve za mazivo, koji ne mogu biti vodljivi.

Što se tiče bilo kojeg drugog električnog uređaja, funkcionalnost kompresora ovisi o trenutnom signalu, koji bi tehničar također trebao dijagnosticirati. Može se preporučiti napredno rješavanje problema pomoću osciloskopa, zajedno s pregledom OBD-a i ulaznih signala. Unutarnja čistoća petlje također je od presudne važnosti za vitalnost kompresora s dizajnom svitka.

Visokonaponski električni izmjenični kompresor zahtijeva posebno mazivo. Prilikom otklanjanja poteškoća, osim vizualnog, zvučnog i OBD pregleda, vrijedi uključiti ulazne signale i trenutnu dijagnostiku.


Nikad ne prestajte učiti

Hibridna i električna vozila uskoro će doći na A/C popravke i rutinsko održavanje. Vaša sposobnost rješavanja problema i popravljanja njihovih sustava kontrole klime bit će ključna za vaš kontinuirani uspjeh u automobilskom / izmjeničnom poslovanju.

Objavljujemo mnogo materijala za učenje u vezi s NEV klimatskim sustavima i, između ostalog, o tome kako isprati petlje toplinske pumpe ili zamijeniti visokonaponski AC kompresor. Nastavit ćemo s više priča vezanih uz NEV, a svima im možete pristupiti, plus mnogo više tehnoloških materijala na našem portalu stručnog znanja u www.nissens.com/experts

Povezani članci

Upute za montažu KYB: Ford C-MAX - prednja strana

Upute za montažu KYB: Ford C-MAX - prednja strana

LuK suhe dvostruke spojke za I i II generaciju 0AM i 0CW mjenjača vozila VW grupe

LuK suhe dvostruke spojke za I i II generaciju 0AM i 0CW mjenjača vozila VW grupe

Ispravno kodiranje BEM (Battery-Energy Management) sustava za zamjenu akumulatora

Ispravno kodiranje BEM (Battery-Energy Management) sustava za zamjenu akumulatora

Upravljanje i ovjes: Kugla ovjesa– element sigurnosti i udobnosti

Upravljanje i ovjes: Kugla ovjesa– element sigurnosti i udobnosti