Inter Cars d.o.o. je od 2005. hrvatska podružnica jednog od najvećih europskih distributera rezervnih dijelova, guma, akumulatora i ostale opreme za osobna i teretna vozila te motocikle. U svojoj ponudi također imamo alate i opremu za servisne radionice te dijelove za motocikle. Matična je tvrtka počela s radom 1990. godine u Poljskoj.
Datum objave: 2024-08-16
Ulje u sustavu klimatizacije - funkcije, svojstva i veze.
Jeste li sigurni da sve radite kako treba?
Klima uređaj u automobilima je sustav koji je dizajniran za hlađenje zraka u automobilu kada je vani vruće, osiguravajući optimalnu temperaturu za vozače i putnike. Druga uloga klima uređaja je da vjetrobransko staklo osuši od vlage u jesen i zimi. Ne znaju svi kakvu važnu ulogu ima ulje u sustavu klimatizacije - prva i primarna funkcija ulja je podmazivanje kompresora. Druga je zaštita aluminijskih zidova od vlage. Njegovo transportiranje događa se zajedno s faktorom klimatizacije s kojim se miješa. Za početak ćemo iznijeti koliki je postotak ulja u klimatizacijskom sustavu. Ova se podjela koristi u većini klipnih kompresora i u sustavima s jednim isparivačem. Vrijednost podjele je približna, a prikazani odnosi nisu uvijek primjenjivi.Postotak ulja u svakoj komponenti
Gornji grafikon prikazuje postotak raspodjele ulja u sustavu klima uređaja. Količinu ulja treba prilagoditi vrijednosti koju preporučuje proizvođač vozila.
Thermotec kompresori (indeksi im počinju s KTT09...) i drugih proizvođača punjeni su uljem, ali u svakom slučaju prije ugradnje je obavezna kontrola količine ulja u njima. Isto vrijedi i za kompresore rastavljene iz vozila.
Na primjer, upotrijebimo Thermotec s indeksom KTT090341 (Kia, Hyundai). Ovaj kompresor je napunjen sa 150ml ulja koje je dovoljno za podmazivanje cijelog sustava. Ako mijenjate kompresor ( npr. izgubio je kapacitet), nakon vađenja iz kutije izlijte ulje iz njega i usporedite ga s količinom izlivenom iz starog kompresora. Ako je količina u starom kompresoru oko 50% cijelog sustava, tj. 75ml., toliku količinu treba napuniti novim kompresorom.
Previše ulja - Kada je ukupna količina ulja u starom kompresoru npr. 120 ml, to će značiti da ima previše ulja u sustavu. Ako nismo sigurni koliko je ulja ostalo u sustavu, trebali bismo razmisliti o njegovom ispiranju. Uvijek imajte na umu da se klimatizacijski sustav sastoji od mnogo komponenti, od kojih svaka skuplja ulje, a ukupna količina sadržana u svim komponentama daje nam 100% (odnosno 150 ml).
Nema dovoljno ulja - isto tako, ako ulijemo npr. 30 ml ulja iz starog kompresora, to znači da je količina ulja u cijelom sustavu bila nedovoljna. U ovom trenutku, možda je već imao negativan učinak na učinkovitost podmazivanja. Simptomi su tamno sivo ulje koje sadrži čestice teflona (u ovom slučaju treba očistiti klima sustav). Ako ulje ima normalnu boju i možemo ga ponovno koristiti, potrebno je napuniti klima sustav sa oko 90ml dodajući do 30ml u sustav + 30ml kompresor + 90ml novog ulja = 150ml cijeli klima sustav. Ako mijenjamo pojedine elemente klima sustava, tj. isparivač (20%-30ml), kondenzator (10%-15ml), sušilicu/bateriju (10%-15ml), cijevi klime (10%-15ml), dopunu ulje s količinom sadržanom u zamijenjenom elementu.
Drugi postupak se koristi kada je kompresor zaglavljen kada su strugotine i nečistoće u cijelom klimatizacijskom sustavu. Tada je potrebno zamijeniti komponente koje se ne mogu čistiti, ovdje Thermotec ima sve potrebne indekse (početak indeksa je KTT...) za popravak i to: kompresor KTT09..., kondenzator KTT11..., ekspanzijski ventil/prigušna cijev KTT14..., odvlaživač KTT12..., eventualno isparivač KTT15... kada se ne može čistiti. Preostale komponente, odnosno crijeva KTT160... i isparivač treba očistiti strojem s namjenskim sredstvom za ispiranje. Iz novog Thermotec kompresora ulijemo ulje u malu posudu i provjerimo količinu koja bi trebala biti oko 150ml. Zapamtite da nismo u mogućnosti izliti svo ulje iz kompresora. Zatim napunimo kompresor, spojimo crijeva klima uređaja i okrenemo os kompresora 10 puta prema smjeru rada, to će uzrokovati istiskivanje ulja iz kompresora u sustav. Najčešća pogreška u ovoj situaciji je neispuštanje ulja iz kompresora, što rezultira tzv. "začepljenjem tekućine", lomljenjem spojke i mogućim radom kompresora neko vrijeme bez ikakvog podmazivanja. Upamtite, kompresor nije pumpa, njegov posao je kompresirati plin, a ne pumpati ulje.
Ulje u klimatizacijskom sustavu ima važnu ulogu, a kao i u motoru automobila, ne smije ga biti ni previše ni premalo, a njegovu količinu strogo određuje proizvođač vozila.
Najčešće korišteno u klipnim kompresorima je sintetsko ulje PAG (glikol) polialkilen koje se odlikuje visokom higroskopnošću (upija vlagu) i agresivno reagira s metalima u prisutnosti vode. Druga grupa ulja za klimatizacijski sustav su POE ulja, tzv. univerzalna ulja. Obje vrste ulja mogu se koristiti u klimatizacijskim sustavima s rashladnim sredstvom R134a i 1234yf. Zapamtite da ne smijete miješati ova dva ulja jer imaju različite strukture i uvijek će biti odvojena jedno od drugog. To će rezultirati nepravilnim podmazivanjem kompresora, što na kraju može dovesti do njegovog blokiranja.
Vrijedno je zapamtiti da za hibridna i električna vozila koristimo nevodljiva ulja preporučena od strane proizvođača vozila. Korištenje neodgovarajućeg il može dovesti do električnih kratkih spojeva ili prekida u električnom sustavu.