Datum objave: 2020-07-31

Neovisni aftermarket (IAM) pokazuje otpor Covid-19 pandemiji

Covid-19 predstavlja velik izazov za čitav svijet, pa tako i za globalnu ekonomiju. Milijuni ljudi zarazilo se ovom bolešću ili je izgubili posao, a samim time i dio sredstava za život, dok su brojna gospodarstva zabilježila ozbiljan pad predviđenog rasta za 2020. godinu, a velike su globalne korporacije morale napraviti neviđene poteze kako bi se održale. Na pojedinačnoj razini, ljudi širom svijeta izgubili su sposobnost svakodnevnog obavljanja rutinskih aktivnosti, granice se zatvaraju, a javni život se zaustavio. Međutim, koliko god nam se mračno Covid-19 doimao, u automobilskoj industriji bi mogao postojati važan faktor, ili "bijeli labud", a to je svakako automobilski neovisni aftermarket. Može li IAM ubrzo izaći iz ove krize? Neki stručnjaci misle upravo tako.

otpor-autoindustrije-korona-krizi.jpg

U 2020. godini očekuje se da će automobilska industrija u Europi doživjeti značajne promjene temeljene na tri glavna faktora: ponudi, potražnji i inovacijama. Tijekom posljednjih nekoliko mjeseci, neki proizvođači originalnih proizvoda smanjili su proizvodnju, globalni lanci opskrbe bili su poremećeni, izvršavale su se narudžbe na kućnu adresu, javila se rasprodaja zaliha i primijećen je pad povjerenja/potrošnje kupaca. Očekuje se da će Covid-19 srednjoročno i dugoročno odgoditi proizvodne cikluse, ulaganja i izazvati financijski pritisak na proizvođače automobila. Dobra vijest su hipoteze stručnjaka koje se odnose na IAM, a pokazuju da će industrija trpjeti manje nego automobilska industrija u cjelini.

Relevantni faktori otpornosti na IAM:

Otpornost na performanse: iako će početni kratkoročni šok potražnje pogoditi industriju, povijest pokazuje da će, na primjer, stariji vozni park IAM-a biti manje pogođen od prodaje novih automobila.

  • Unatoč negativnom rastu, očekuje se da IAM ostane relativno elastičan. Ako uzmete kao primjer gospodarski rast u obliku slova U (odgođeno liječenje), IAM bi mogao doživjeti potpuno povećanje u Q4 2020. s oporavkom u FY 2021. S ovim scenarijem, očekuje se da će proizvodnja vozila zabilježiti pad od 20-25% 2020. godine, u usporedbi s otpornijim padom od 5-10% za bruto dodanu vrijednost u Aftermarketu. Ovaj scenarij također ukazuje na stabilizaciju u globalnoj trgovini, uključujući automobilski lanac opskrbe, u četvrtom tromjesečju 2020.4. U Njemačkoj se, međutim, očekivalo da će se posao s autoservisima povećati za 24% u travnju 2020. u usporedbi s ožujkom 2020., i promjenom guma koje su bile su glavni pokretač za ovo.

Strukturne promjene: u Europi se mogu ubrzati značajne mogućnosti za tekuće strukturne promjene IAM-a, posebno za budne i financijski jake industrijske igrače. Više strukturnih promjena može značiti veći udio na tržištu i nova „pravila“.

  • Prema trendovima i projekcijama utjecaja trenutnih kretanja prije programa COVID IAM, smatra se da će se povećati konsolidacija i integracija (okomita i horizontalna) u Europi. Pored toga, tvrtke s jačim financijskim zaleđem bit će uspješne poslije krize, iako su kratkoročni utjecaji na novčani tijek neizbježni. Nadalje, nakon vrhunca sporazuma o spajanju i preuzimanju (M&A) u razdoblju od 2016. do 17., očekuje se da bi se 2021.-22. mogao dogoditi još jedan skok kao rezultat krize Covid-19.

Ponovno uspostavljanje lanca opskrbe: "glokalna" (globalna i lokalna) promjena paradigme može postati nova "globalna", jer će se agilno ispunjavanje naloga prebaciti na lokalno opskrbljeni lanac opskrbnog lanca i logističku mrežu.

  • Prije krize, globalni lanci nabave, proizvodnja mreže i otisci stopala za dostavu bili su norma. Razmišljajući unaprijed, te bi globalne mreže mogle postati više 'glokalne' prirode jer se ti globalni načini rada okreću lokalno kako bi održali poslovanje.

Dok kriza Covid-19 mijenja i nastavit će mijenjati način na koji, IAM i prihvaćanje novih tehnologija, prebacuju sastanak dioničara u elektronički oblik i odgađaju sve nebitne troškove, nastavljajući se usredotočiti na osnovni posao kako bi osigurali da smo spremni za nadolazeći povrat potražnje. Također smo vidjeli da je naš tržišni segment mnogo otporniji na krizu, primjerice, prodaja novih vozila. ”Industrija automobila u cjelini djeluje, važno je da sudionici u industriji pogledaju sve aspekte svog poslovanja kako bi pronašli sinergiju, snagu i mogućnosti da postanemo jači nego prije.

ATR-ov nadzorni odbor dao je svoje stajalište o trenutnoj situaciji:

„Kriza Covid-19 pogodila nas je brzo, iznenađujuće i s velikim učinkom. Upravljanje tvrtkama u svim industrijama bilo je ozbiljan izazov. Međutim, u budućnosti se mogu dobiti pozitivni uvidi. Na ATR-u prepoznajemo da je kriza utjecala na naše dioničare, koji proaktivno smanjuju našu strukturu troškova kako bi bili što učinkovitiji. Smanjili smo putne i druge troškove prihvaćanjem novih tehnologija, premjestili smo skup dioničara u elektronički oblik i odgodili sve nebitne troškove, nastavljajući se usredotočiti na osnovne poslove kako bismo osigurali da smo spremni za nadolazeće potražnje. Vidjeli smo i da je naš tržišni segment mnogo otporniji na krizu, primjerice, prodaja novih vozila."

Stručnjaci predviđaju da će IAM brzo izaći iz krize Covid-19 zahvaljujući mogućnostima u performansama industrije, strukturnim promjenama i dinamičnoj mreži opskrbnih lanaca.