Datum objave: 2019-08-27

Sigurnost sa svih strana na ZF način

Njemački dobavljač autodijelova ZF Friedrichshafen AG ozbiljno razmatra ideju o razvoju zračnih jastuka koji će se otvarati s vanjske strane, što bi vozila činilo dodatno sigurnijima.

2019-06-05_PI_ZF_Side-Impact-Protection_01a.jpg
zf-externalairbag2018-1550074530.jpg
2019-06-05_PI_ZF_Side-Impact-Protection_01b.jpg

U protekla tri desetljeća navikli smo na to da nam se zračni jastuci otvaraju u naše lice. Pojava zračnih jastuka učinila je čudo kako bi zaštitila krhki teret od krvi i mesa kada dođe do automobilske nesreće. Mnogi ljudi, pogotovo oni koji su bili zaštićeni od ozljede ili smrti zahvaljujući zračnim jastucima, sigurno su se zapitali: „Što ako iskoristimo istu tu tehnologiju na vanjskoj strani automobila?“ Neki od tih ljudi sasvim sigurno rade za njemačkog dobavljača autodijelova ZF Friedrichshafen AG, tvrtku koja je potrošila 10 godina rada na proučavanju vanjskih zračnih jastuka.

Tehnologija je napokon spremna za proizvođače automobila – naravno, ako ih ZF uspije nagovoriti na njezinu kupnju.

Kada je najgore neizbježno

Vanjski zračni jastuci rade baš kao što biste i očekivali. Oni su veće, vanjske verzije zračnih jastuka koji se ispaljuju iz iznenadnih mjesta unutrašnjosti automobila.

Sa ZF sustavom, u pragovima s obaju strana je ugrađen jedan zračni jastuk koji se proteže čitavom duljinom vrata. Senzori na automobilu će paziti na sve predmete koji bi potencijalno mogli udariti o bočnu stranu automobila. Kada računala odluče da je sudar neizbježan s bočne će strane aktivirati zračne jastuke.

Što ako se ista tehnologija primijeni na vanjskom dijelu automobila?

Jedna od prednosti vanjskih zračnih jastuka je ta, da oni raspršuju silu udarca. Nadolazeći automobil koji će potencijalno udariti o bočnu stranu vašeg automobila će udariti s relativno malom površinom svojeg prednjeg branika – a još manjom ako udari pod određenim kutom. No, kada udari automobil s napuhanim zračnim jastukom, sila udarca se prenosi kroz zračni jastuk i duljinom bočne strukture automobila. ZF tvrdi da njihova tehnologija smanjuje prodiranje u kabinu vozila za više od 30 % te smanjuje razinu ozljeda od 20 do 30 %.

„ZF će vozila opremiti brojnim vrstama senzora za detekciju, treba li i kada aktivirati zračne jastuke, jer svaka vrsta je specifična. Senzori radara su odlični za mjerenje udaljenosti i virtualno su imuni na „prevaru“, recimo slabijeg osvjetljenja ili vremenskih uvjeta“, izjavljuje Uwe Class, direktor sustava za sigurnu mobilnost u ZF-u. Kamere su dotle najbolji objekti za prepoznavanje predmeta, razlikujući, recimo, snažnije motocikale i lagane bicikle.

Lidar senzori su završni dio slagalice. Oni pulsiraju lagane valove prema nadolazećim predmetima i mjere kako se valovi reflektiraju natrag. Na ovaj način, oni kreiraju detaljne trodimenzionalne slike svega što vide. U trenutku kada sudar postaje neizbježan, kratke reakcije lidar senzora i brzo osvježavanje podataka omogućuju sustavu da brzo otkrije i prati bilo koji predmet koji se brzo kreće i predstavlja opasnost od udara u vozilo. Čak i najmane izmjene u smjeru nadolazećeg predmeta tijekom završnih milisekundi mogu drastično promijeniti način na koji će se zračni jastuci aktivirati, tako da lidar senzori moraju reagirati brzo i točno. 

Projektirani iz temelja

Ako mislite da ovaj sustav djeluje kao zahtjevan zahvat za ugradnju u automobil, u pravu ste. Jer se ZF tehnologija integira u senzore vozila i zahtijeva prostor u ključnim strukturalnim područjima te se ne može naknadno ugraditi na automobil koji nije dizajniran s vanjskim zračnim jastucima. Vozilo se mora projektirati otpočetka kako bi se napravio prostor za modul zračnog jastuka, senzore i dizajn bočnog praga.

To predstavlja veliko pitanje. Dakle, umjesto da nagovara automobilske tvrtke da dodaju još jedan paket senzora na njihovo vozilo, ZF se odlučio projektirati svoj paket senzora koji obavlja dvostruku ili trostruku zadaću. To ima smisla: industrija već koristi mnoštvo kamera i senzora radara u elektronskim sigurnosnim podsustavima. Npr. ZF struktura vanjskih zračnih jastuka može koristiti iste senzore smještene u liniji aktivnih upozoravajućih sustava koji se nalaze u novim automobilima. 

„Prvi ZF vanjski zračni jastuci mogli bi se naći u proizvodnji unutra dvije godine“, tvrdi Class, iako će se tvrtka morati suočiti s brojnim nepoznanicama. Na pitanje o regulatornim problemima, iz tvrtke odgovaraju: „ZF se nalazi u ranim fazama procesa kako bi razjasnio moguće prepreke i jasan put za tržišno uvođenje nove tehnologije.“

I dok je nekoliko proizvođača automobila pokazalo interes, niti jedan od njih još nije potpisao ugovor. Konstruiranje novog automobila oko sustava je prepreka u doba kada obično prođe sedam do deset godina od skupih redizajna automobila, a industrija i dalje osjeća nedavne eksplozije složenih sigurnosnih sustava i sezora.    

No, sigurnost je ono na što se stavlja poseban naglasak u posljednje vrijeme. Ako se dovoljan broj proizvođača automobila odluči na nove automobile dizajnirane na temelju vanjskih zračnih jastuka, mogli bismo jednog dana doći do saznanja da su zračni jastuci pripadali samo unutrašnjosti automobila.

Kratak video pogledajte OVDJE.