Datum objave: 2019-10-29

GDPR - Privatnost i nove tehnologije

Tehnološki razvoj uglavnom pruža mnoštvo uzbuđenja. Sav taj potencijal i sjajni izumi možda će jednog dana iz korijena izmijeniti naš način života, i to nabolje, ako sve prođe u redu.

gdpr1.jpg

Glavni cilj većine tehnologija na ovome popisu jest učiniti naš život lakšim i jednostavnijim, štedeći nam vrijeme rješavanjem obaveza i poslića kojima se mi radije ne bismo bavili. U najboljem slučaju to poboljšava našu kvalitetu života jer svoje vrijeme možemo provoditi onako kako zaista želimo.

Ipak, potencijalne loše strane i rizici često se previde i zanemaruju, vjerojatno zbog silnog uzbuđenja koje ti izumi stvaraju. No kad se prašina slegne, problemi često završe u prvom planu. Među njima često budu i problemi s privatnosti, koji će zasigurno bujati kako vrijeme bude odmicalo. Na kraju krajeva, dijelimo sve više podataka s raznim umreženim pružateljima usluga, i nema naznaka da bi se taj trend mogao preokrenuti. Ove će tehnologije utjecati i na male tvrtke, čiji će podaci također biti izloženi ‘izrabljivanju’ od strane velikih igrača.

Bez daljnjih digresija, vrijeme je da istražimo potencijalni utjecaj tehnologija na privatnost i zaštitu osobnih podataka. Rezultati su zabrinjavajući!

Samovozeći automobili



Autonomni (samovozeći) automobili danas su glavna tema. Njihov razvoj vremenski se prikladno poklapa s razvojem električnih automobila, pa se te dvije tehnologije zajedno predstavljaju kao vrhunac sigurnog i odgovornog razvoja automobila. Ako se napravi kako treba, autonomni automobil primjer je uzornog vozača: računalo ne pije, ne čita poruke za vrijeme vožnje i nikada mu se ne spava. Upravo ti čimbenici uzrok su većine nesreća sa smrtnim ishodom, a ljudi su skloni takvim pogreškama. Zapravo, pobornici samovozećih automobila smatraju da su ljudi, u usporedbi s umjetnom inteligencijom, prilično loši vozači.

Međutim, uz moralne dileme koje se tiču tjelesne sigurnosti do kojih može doći tijekom vožnje (trebaju li pod svaku cijenu vozila štititi vozače?), postoje određeni problemi s privatnosti koji se tiču vozača u usponu.

Kamo idemo? Znam, ne morate ni reći…

Najočitiji utjecaj je i najjednostavniji: Auto uvijek zna kamo idete, gdje ste, i gdje ste bili. Mora to znati – automobil je vozač, nije li tako? To je na neki način vrlo praktično: Recimo da svakog radnog dana sjedate u auto u 7 ujutro – auto praktički može zaključiti da putujete na posao bez da vi svaki put upisujete točnu adresu. Tu se javljaju i problemi – uz očiti rizik da lopovi ukradu podatkei saznaju kad niste doma, postoje i manje očite, ali uznemirujuće posljedice.

Recimo da tvrtka od koje ste kupili auto koristi Googleovu navigaciju. Što ako želite otići u neki kafić ili restoran, a ne znate koji, pa želite da vam auto nešto predloži. Automobil to može napraviti, ali tako da vas odvede do sponzoriranih mjesta za koje je vlasnik platio Googleu da budu među prvim predloženim rezultatima.

Također, većina auta može prepoznati kad u autu putuje dijete – ako se ti podaci prodaju, što se često događa, automobil bi mogao davati prijedloge na da idućem odmorištu stanete na lokaciji koja npr. prodaje sladoled. Količina podataka koje ti auti o vama mogu prikupiti teško je zamisliva. Vaše vozačke navike, najdraža mjesta, prevaljena udaljenost, osobe s kojima vozite itd. sve se mogu saznati iz tih podataka. Malo je vjerojatno da će se takva prilika propustiti.

Slično je i korištenjem u poslovne svrhe. Lako je odrediti gdje ste išli na (tajni) poslovni sastanak, a u nekim slučajevima možete ugroziti i ugovor o tajnosti samim činom takve vožnje do mjesta na kojem se posao obavlja.  Tu je i rizik od petljanja od strane vladinih agencija i represivnog aparata. Zlonamjerni napadači mogli bi na daljinu onemogućiti vozilo ili uzrokovati prometne nesreće (što je bila ideja za pregršt filmova).

Izvor: GDPR informer